Dotychczas praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Często była pewną formą zachęty dla pracownika. Aktualnie przez nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Jednak nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym systemem pracy. Kluczem jest właściwa organizacja. Jak w związku z tym zaplanować sobie pracę w domu?
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, dużo korporacji postanowiło przenieść na systemem home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli wcześniej styczności z takim trybem pracy, efektywne zaplanowanie czasu może wydawać się nie lada problemem, bowiem wymusza zastosowanie paru nowych zasad.
Jak wykorzystać atuty oraz złagodzić niedogodności związane z pracą zdalną?
Najpierw należy znaleźć sobie wygodne miejsce do pracy. Idealną opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Ale nie w każdym domu jest to realne. Czasami mamy zaledwie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie stolika albo biurka i to też się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, aby strefa pracy była oddzielona od strefy osobistej. Obowiązkowo należy również zadbać o oświetlenie, aby było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz w mieszkaniu stosownego krzesła czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego kupno w komisie bądź przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży w internecie.
Drobiazgowe planowanie trybu pracy
W czasie pracy poza biurem kluczowa jest dyscyplina i zaangażowanie w realizowaniu zadań. Powinniśmy zachowywać się tak, jak w trakcie pracy w firmie. W przypadku, gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Warto pamiętać, by w czasie pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Efektywnym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odpoczynkiem między następnymi czynnościami oraz wyłączenie notyfikacji z mediów społecznościowych.
Dress code a praca zdalna
Dzień przesiedziany w dresie pomimo, że zdaje się być cudownym pomysłem, może mieć niekorzystne oddziaływanie na terminowe wykonywanie obowiązków. Codzienny ubiór może być tak komfortowy, że będzie powodować rozleniwienie. By do tego nie doprowadzić warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeśli w trakcie pracy zdarzają się konsultacje online. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji ze współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na system zdalny znikają zwyczaje biurowe jak poranne konwersacje przy kawie, wspólny dojazd do biura bądź wyjście na lunch. Do zachowania przyjacielskich relacji ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z większą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się zebranie online przez Zoom, Skype albo Google Meet. Jeżeli odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy również tematów osobistych. W pracy zdalnej bardzo ważne jest utrzymanie komfortu psychicznego, szczególnie kiedy tylko okazjonalnie widujemy się z innymi znajomymi.